FAQ - Frequently asked questions

On this page you can read all about the most frequently asked questions about rent, tenancy law, procedures, costs and much more. Can't find your question but want an answer? Contact us and we will be happy to answer it for you!

 

1. I am a student and I would like to lower my rent. What does the process look like?

Als uit de berekening op onze website blijkt dat jij te veel huur betaalt, dan komen wij op afspraak langs om jouw kamer op te meten. Dit doen wij geheel kosteloos. Na het opmeten van de kamer nemen wij contact op met de verhuurder met het verzoek om op basis van de berekening  j de huurprijs bij te stellen. Indien de verhuurder niet akkoord gaat, sturen wij een brief naar de Huurcommissie. Deze zal een onderzoek uitvoeren en met een uitspraak komen. Wanneer de Huurcommissie met een uitspraak komt, dan is deze volgens de wet acht weken na de uitspraak voor beide partijen, bindend. Dit betekent dat jij je te veel betaalde huur terug krijgt en dat je een eerlijke huurprijs gaat betalen.

 

2. Hoelang duurt het voordat ik mijn te veel betaalde huur teruggestort is op mijn rekening?

Nadat jij bij ons hebt aangegeven een proces te willen aangaan voor het verlagen van de huur, verschilt het per zaak hoelang het duurt voordat jij je geld terug krijgt. In sommige gevallen kan het zo zijn dat de verhuurder snel toegeeft en we een schikking kunnen treffen. 

Moeten we langs de huurcommissie dan duurt het gemiddeld zo’n 9 maanden, maar dan heb je wel je te veel betaalde huur, servicekosten, bemiddelingskosten of borg terug. 

 

3. Moet ik betalen voor deze dienst?

Het antwoord is: nee. Wij werken op basis van No Cure No Pay. Dit betekent letterlijk: “geen oplossing, geen betaling”. Je loopt dus geen enkel risico om kosten te maken. Het opmeten van de kamer, de nacalculatie van de opmeting en het contact opnemen met de Huurcommissie kost jou helemaal niks. Winnen wij de zaak dan ontvang jij 70 procent van de te veel betaalde huur terug op je rekening. Wij innen de andere 30 procent als vergoeding voor onze diensten. De leges voor de Huurcommissie nemen wij eveneens voor onze rekening. 

 

4. Moet ik ook betalen wanneer ik mijn te veel betaalde huur wil verlagen?

Nee, wanneer jij jouw huur wilt verlagen gaat je dit helemaal niks kosten. We zullen eenmalig l langskomen om je kamer op te meten, dan is het wel zo handig dat je thuis bent. Uiteindelijk zul je 70 procent van het te veel betaalde huur teruggestort krijgen op je rekening. Wij houden 30 procent in als vergoeding in voor onze diensten. De leges voor de Huurcommissie nemen wij eveneens voor onze rekening.

 

5. Moet ik ook betalen wanneer ik mijn te veel betaalde servicekosten wil terugvorderen?

Ook voor het terugvorderen van de servicekosten hoef jij vooraf geen geld te betalen. Net als bij het verlagen van de huur geldt dat jij 70 procent van de te veel betaalde servicekosten retour op de rekening teruggestort krijgt. De andere 30 procent is een onkostenvergoeding voor onze diensten. De leges voor de Huurcommissie nemen wij eveneens voor onze rekening.

 

6. Moet ik ook betalen wanneer ik mijn bemiddelingskosten wil terugvorderen?

Je raadt het al, maar het antwoord is: Nee! Ook de bemiddelingskosten worden kosteloos voor je gevorderd. Ook hier geldt dat je 70 procent van het totale bedrag terugkrijgt. Bij onze vergoeding zit ook het voorschieten van de leges of eventuele griffiekosten in.

 

7. Wat zijn servicekosten en kan ik deze terugvorderen?

De naam doet het al vermoeden. Servicekosten zijn kosten die jij betaalt aan je verhuurder. De servicekosten zijn extra kosten die jij betaalt naast je kale huurprijs. Servicekosten resulteren onder andere in kosten voor energie en water, onderhoud, schoonmaak, meubilair, administratie en overige kosten.  

De verhuurder moet jaarlijks voor 1 juli de betaalde servicekosten specificeren. Dit houdt in dat jouw huisbaas moet kunnen verantwoorden welke kosten hij/zij heeft gemaakt met jouw betaalde servicekosten. Ook moeten bijbehorende facturen officieel worden meegestuurd. Zo kun jij controleren of je geld naar de goede plek gaat. Als uit de specificatie of facturen blijkt dat de verhuurder veel minder geld uitgeeft aan onderhoud dan jij hebt betaald, dan heb jij het recht om de servicekosten deels terug te vorderen. 

Als de verhuurder kosten in rekening brengt die niet in het contract zijn opgenomen, dan is er geen overeenstemming bereikt over deze kosten. Deze kosten mag de verhuurder dan niet aan jou doorberekenen en blijven voor zijn eigen rekening. Hierbij kun je denken aan raambewassing of schoonmaak. 

Denk je te vergeten een specificatie te vragen aan de verhuurder? ? Geen probleem, we hebben met je meegedacht. Meld je gratis aan voor de Servicekostenwekker. Je zult van ons een bericht krijgen als het tijd is voor de eindafrekening van de servicekosten.

 

8. Wat zijn bemiddelingskosten en kan ik deze terugvorderen?

Bemiddelingskosten zijn de kosten die jij betaalt voor de bemiddeling van de kamer. Het zijn de kosten die iemand in rekening brengt voor het matchen van verhuurder en huurder. Het opstellen en ondertekenen van het huurcontract en de sleuteloverdracht zijn voorbeelden hiervan. 

Bemiddelingskosten betaal je alleen als je een bemiddelaar hebt ingeschakeld. Als je bij de ondertekening van de huurovereenkomst of -contract bemiddelingskosten hebt betaald en zelf geen bemiddelaar hebt ingeschakeld, dan mag jij de bemiddelingskosten terugvorderen.  

Wist je dat je de bemiddelingskosten tot 5 jaar kunt terugvorderen? Dus ben jij inmiddels verhuisd naar een nieuw adres? Dan kun je nog steeds je bemiddelingskosten terugvorderen, mits er nog geen 5 jaren zijn verstreken. Neem contact met ons op, we helpen je hier graag mee! 

 

9. ik heb borg betaald, kan ik mijn borg terugvorderen? 

Bij het afsluiten van de huurovereenkomst kan het zo zijn dat je borg hebt betaald. Dit is volgens de wet toegestaan.. Ga jij verhuizen? Dan moet de verhuurder de borg natuurlijk terugbetalen, tenzij jij de hele tent hebt afgebroken. Heb je geen schade gemaakt, maar houdt de verhuurder de borg? Dit mag niet. De verhuurder moet kunnen bewijzen dat jij schade hebt gemaakt. Twijfel je? Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder!

 

10. Wat is een zelfstandige woning?

Een zelfstandige woning is een woning met een eigen voordeur, keuken, douche en toilet. Denk hierbij aan appartementen of studio’s. Heb je bijvoorbeeld wel een eigen voordeur, maar deel je de toiletten of badkamer? Dan heb je geen zelfstandige woning, maar een onzelfstandige woning. 

 

11. Wat is een onzelfstandige woning?

Onzelfstandige woningen zijn woningen die geen eigen voordeur hebben en gedeelde voorzieningen. Gedeelde voorzieningen zoals keuken, toilet, douche, et cetera. Dit zijn voornamelijk kamers in studentenhuizen. 

 

12. Kan mijn huisbaas mij zomaar op straat zetten als ik actie onderneem?

Het korte antwoord is; nee. Dat kan en mag niet zomaar. Heb je een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd en betaal je netjes elke maand je huur en houd je je aan de regels. Dan hoef jij als huurder je geen zorgen te maken. De verhuurder moet dan aantonen dat hij jouw woning nodig heeft voor bijvoorbeeld eigen gebruik. Een huurverlagingsprocedure kan en mag nooit leiden tot het uitzetten van een huurder. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.  

Heb je een tijdelijk contract dan heeft de verhuurder sowieso te maken met een opzegtermijn, wel kan hij er voor kiezen om jouw overeenkomst niet te verlengen als de periode voorbij is. e wetgever heeft  de huurder wel willen beschermen. Zo kun je tot een halfjaar na afloop van je tijdelijke overeenkomst je huur van de hele periode laten checken en kun je van de gehele looptijd jouw teveel betaalde huur terugkrijgen. Wist je trouwens dat je huurcontract voor onbepaalde tijd wordt als de tijdelijke periode voorbij is. 

Heb jij wel bericht gekregen van je verhuurder en twijfel je? Neem direct contact met ons op en dan kijken wij wat we voor jou kunnen doen.

 

13. Ik woon met meerdere mensen in een studentenhuis, kunnen we ook gezamenlijk actie ondernemen?

Ja dat kan! We komen dan langs in jullie studentenhuis en meten alle kamers op van iedereen die graag wil weten of hij of zij te veel huur betaalt. Wel is het dan handig dat we op hetzelfde moment toegang hebben tot alle kamers. Zo kunnen we snel starten met de beoordeling en hebben jullie sneller je eventuele te veel betaalde huur terug.